Odpověď našeho zastupitele do Zastupitelské arény
Máme za sebou volby do poslanecké sněmovny a příští rok nás opět čekají ty komunální, chystáte se kandidovat?
Ano,
v roce 2026 se chystám opět ucházet o hlas našich občanů v komunálních
volbách, protože chci pokračovat v práci pro město, využít své
zkušenosti zejména z oblasti životního prostředí a transparentnosti
veřejné správy. Chci také otevřít město více aktivním lidem, abychom
měli možnost svobodně projevit svůj názor. Svou účastí v zastupitelstvu
chci podpořit větší možnost účasti občanů účastnit se věcí veřejných
např. obnovením poradních orgánů rady např. komisí pro životní prostředí
a rozvoje města. Mělo by být běžnou možností zřídit participativní
rozpočtování, a tak umožnit občanům předkládat náměty k realizaci nových
nápadů. Chci přispět k dodržování termínů slíbených občanům, a
především k plnění cílů uvedených ve schváleném Strategickém plánu
rozvoje Čelákovic. Zároveň chci navázat na to dobré, co se zde děje.
Nikdy ale nepřipustím, aby hlas slabších byl utlačován, papalášům, aby
samochválou rostly pupky a řešení dlouhodobých problémů se odsouvalo na
neurčito. Za všechny jmenujme jen domov seniorů, školu v Sedlčánkách,
vodojem, Dělnické domky, nebo kvalita ovzduší, pro které se téměř nic
neudělalo. Těší mě zájem místních obyvatel o své okolí, a i nadále se na
mě prosím obracejte na telefonu 607 266 210 a e-mailu petr.petrik@celakovice.cz . Sledujte naši práci na www.spolecneprocelakovice.cz .
Petr Petřík
Co s Čelákovickým potokem, kde tečou splašky?
Znečištění
Čelákovického potoka odpadními vodami v lokalitě Ve Vrbí se opakovaně
věnují příspěvky na sociálních sítích i na zasedání zastupitelstva roky
dozadu (viz diskuse na stránkách Zpravodaje I/2008 nebo na největším
Facebookovém diskusním demokratickém fóru o městě – Čelákovice –
otevřené fórum). Břehy pokryté toaletními papíry a zapáchajícími splašky
(viz foto) jsou pro ostudu. Podle revizní zprávy k odlehčovacím
komorám, kterou v r. 2022 vypracovala pro město a. s. Vodohospodářský
rozvoj a výstavba, jsou do Čelákovického potoka zaústěny dva oddělovače
dešťových vod (odlehčovací komory) z jednotné kanalizační sítě. Jak jsem
již psal, při vydatnějších deštích se kanalizace rychle plní a pokud
jsou naředěné odpadní vody se srážkovou v poměru 1:4, je povoleno
oddělit je do recipientu, tj. vypustit v tomto případě do Čelákovického
potoka. Bohužel dochází k tomu, že nekvalitní kanalizace je saturována
pronikající balastní vodou a podle jmenované revizní zprávy čtyři ze
šesti odlehčovacích komor tento poměr nesplňují (poměr ředění je od
1:1,7 do 1:3,9) a uvolňuje se mj. fosfor způsobující eutrofizaci vod. Za
znečištění vodního toku vypouštěním odpadních vod je odpovědný
provozovatel a správce ČOV. Vznesl jsem proto dotaz na provozovatele
kanalizační sítě (1. SčV, a. s.), jak byly uvedené události vyřešeny,
jak je zatrubnění kanalizace v tomto úseku potoka řešeno a jak chtějí
předcházet podobným situacím. Navrhují intenzivnější kontroly a čištění,
monitoring, osvětu a postupné budování oddílné kanalizace. Situace ne
nepodobná té v Čelákovicích řeší i na povodí Labe, jak jsem i předložil
zastupitelům. Jako řešení navrhují vybudování retenčních nádrží pro
srážkovou vodu, revitalizaci potoka, rekonstrukci ČOV a ve městech
obecně zadržování vody prostřednictvím tzv. modrozelené infrastruktury.
Touto cestou by se podle mého názoru měly vydat i Čelákovice.
S ohledem na výše uvedené se domnívám, že by se město mělo věnovat
následujícím krokům:
Na
základě revizní zprávy z r. 2022 od VRV urychleně přistoupit k
rekonstrukci odlehčovacích komor. Projekt bude mít za cíl snížit vstup
balastních vod, vybudování oddílných kanalizačních systémů (méně
odlehčení odpadní vody) tam, kde je to technicky nebo ekonomicky
dosažitelné s cílem efektivnějšího srážení fosforu. Instalovat
monitorovací systém na odlehčovacích komorách s cílem zachytit stav
odlehčení a případně monitorovat kvalitu vod. Prověřit možnosti
vybudování retenční nádrže pro akumulaci odlehčené odpadní vody s
mechanickým předčištěním a následným odčerpáním na ČOV. Prověřit
možnosti revitalizace Čelákovického potoka ve spolupráci s odbornou
veřejností s využitím dotačních nástrojů s cílem zvýšit samočistící
schopnost toku.Koncepčně využívat modrozelenou infrastrukturu města
(zasakování vody,propustné povrchy, zelené fasády a střechy, podzemní
garáže, vodní plochy apod.) s cílem omezit odtok vody a zvýšit
zasakování dešťových vod v místě. K tomuto by se mohl věnovat poradní
orgán samosprávy, který ovšem u nás bohužel není zřízen. Proto jsem
zastupitelům doporučil ustavit pracovní skupinu pro řešení znečištění
Čelákovického potoka s cílem vypracovat podklady pro další jednání.
Petr Petřík
Čelákovice jsou držitelem titulu Evropské město sportu 2025.
Co udělení titulu našemu městu přináší?
Čelákovice
byly, jsou a asi budou městem, kde jsou téměř ideální podmínky pro
sport, odhlédneme-li od lokální zátěže průmyslovými imisemi. Z pohledu
sportu jako volnočasové aktivity je v našem městě dostatek sportovišť
pro různé druhy neorganizovaného sportu a v tomto ohledu se za poslední
roky udělalo dost. Bohužel pro závodní sport se výkonnostně nemůžeme
poměřovat se sportovními oddíly z jiných měst, kde mají oddíly svá
vlastní sportoviště. Chybí též profesionální kvalifikovaní trenéři.
Město ve Strategickém plánu sice slíbilo čtyři profesionální trenéry pro
mládež, ale o žádném placeném trenéru z rozpočtu města nikde nic není.
Titul udělovaný ECSA získalo letos např. město Jindřichův Hradec, které
přehledně seznamuje veřejnost s podanou žádostí a s plány, jak podpořit
sport. Něco podobného jsem u nás nenašel. Jindřichův Hradec podpoří
např. organizace, které působí ve městě a podporují osoby se zdravotním
postižením, rodiny a seniory v aktivním, smysluplném a důstojném způsobu
života. Přínos vidím v tom, že vedení našeho města bylo komisaři ECSA
upozorněno na to, že by mělo větší pozornost věnovat sportovním
aktivitám i pro seniory a hendikepované. Bohužel značná část výdajů je
spojená s "kavalírskými cestami" vedení města po Evropě. Nevidím důvod,
aby vedení města putovalo do italské Maceraty na soutěž propagačních
videí měst evropského sportu, když se jejich čas a výdaje z rozpočtu
města dá využít přímo pro sport.
Petr Petřík
Odpověď na otázku do Zastupitelské arény
Má město Čelákovice regulovat na svém území umístění výdejních boxů?
Výdejní
boxy jsou užitečnými zařízeními zrychlujícími dodání zboží zákazníkům,
kteří si ho pak mohou vybrat téměř kdykoliv. Při jejich umísťování je
ale třeba pečlivě vážit vliv na veřejný prostor, ať už se jedná o
dopravu, osvětlení, zeleň nebo jejich pouhý vzhled. K regulaci výdejních
boxů již proto například přistoupilo město Karviná změnou tržního řádu,
jak ostatně doporučuje i Ministerstvo průmyslu a obchodu. Také rada Hl.
m. Praha schválila dokument pro umisťování výdejních boxů v
Praze. Pokud výdejní box brání chodcům v užívání chodníku, pak by měl jednat stavební úřad, neboť
stavbu
lze užívat jen k účelu, ke kterému byla zkolaudována. Možnost regulace
výdejních boxů umožňuje i územní plán, jehož změna se nyní připravuje.
Bohužel rada našeho města koncem minulého roku schválila umístění
výdejních boxů na náměstí a při zastávce Rumunská, aniž by již
smluvně
řešila jejich dopad na veřejný prostor. Stav okolí boxu na náměstí je
tak neutěšený. Výdejní boxy se zkrátka stávají součástí městského
mobiliáře. Chceme-li mít v Čelákovicích pěkný veřejný prostor, pak by
město mělo za pomoci architekta vytvářet vhodné niky pro umístění
výdejních boxů. Od obchodních společností nelze očekávat, že budou
příliš na krásu našeho města dbát. Z těchto důvodů jsme jednoznačně pro
regulaci umístění výdejních boxů a je s podivem, že tomu tak ještě
není.
Nezávislá opozice jako pilíř demokratické kontroly: Proč tak vadí vedení města?
V posledním Zpravodaji města si starosta s místostarostou posteskli nad obtěžující opozicí. Je přitom jasné, že v každé zdravé demokracii má opozice své místo. Její úloha nespočívá jen v kritice, ale i v aktivním hledání alternativních cest, upozorňování na problémy a v kontrole moci. V našem městě se ale nezávislá opozice potýká s překážkami, které ukazují, jak se současné vedení snaží omezit pluralitu názorů a zavést jednostranný výklad reality.
Zpravodaj města jako nástroj jednostranné propagace
Městský zpravodaj by měl být zdrojem informací pro všechny občany – bez ohledu na jejich politické preference. Měl by poskytovat vyvážený pohled na dění ve městě, dávat prostor různým názorům a umožňovat obyvatelům orientovat se v klíčových otázkách. Místo toho však funguje jako jednostranný kanál sebeprezentace vedení města, tu a tam si přisvojující zásluhy jiných. Výběr příspěvků podléhá cenzorskému oku předsedy redakční rady a místostarosty v jedné osobě. Kritické hlasy se v něm prakticky neobjevují, stejně jako alternativní názory, byť by mohly být pro město přínosné.
Mlčení k nepříjemným otázkám
Vedení města by mělo umět přijmout kritiku a být připraveno odpovídat i na nepříjemné otázky – to
je
součást veřejné služby. Bohužel často se setkáváme s mlčením, vyhýbáním
se odpovědím nebo dokonce osočováním těch, kteří problémy pojmenují
nahlas. Místo otevřeného dialogu se kritika zametá pod koberec. Zmiňme
diskusní fórum Čelákovice, které na sociálních sítích spravuje starosta s
místostarostou, a kde se tak i prezentují, ale jinde s občany odmítají
diskutovat. V pohodlí svých bublin pak pečlivě filtrují, koho vpustí
dovnitř.
Dvojí metr na aktivní opozici
Kritika členů opozice, kteří se snaží být aktivní, je pokrytecká. Nynější vedení města bylo v minulosti
velmi
aktivní opozicí a často se stejní pánové dovolávali principů, které
nyní sami nerespektují – například dvoukolového projednávání rozpočtu.
Zřejmě za své kritické názory není naše volební uskupení zastoupeno v
jediném poradním orgánu města. V závěru bych rád poděkoval všem
zastupitelům, kteří se nebojí vyjádřit vlastní názor a aktivně
(nenápadně) přispívají k rozkvětu našeho
města.
Petr Petřík
Jak jsme navrhovali městského zahradníka
Když
tu ještě před 13 lety fungovala komise pro životní prostředí, tak ji
Rada města uložila zpracovat koncepci "městského zahradníka". Komise
rozpracovala a postoupila na vědomí radě dvě varianty a jak víme,
nestalo se nic. Jak ten návrh vypadal a jak by se na něj dalo dnes
navázat?
V rámci Technických služeb jsme tehdy uvažovali pozici pracovníka se SŠ vzděláním, jehož hlavní
činností bylo zakládání a údržba veřejné zeleně, vykonávání odborných zahradnických prací
souvisejících
s údržbou zeleně (prořezávky, kácení), výsadbou nových stromů a nových
živých plotů, údržbou travnatých ploch, zakládání a údržbou květinových
záhonů, včetně mobilní zeleně a dohled nad těmito činnostmi. Postup
předem objednaných prací se měl řídit harmonogramem, který by byl
předkládán komisi pro životní prostředí k odsouhlasení na jeden
kalendářní rok předem. Pracovník by
využíval technické zázemí v TS a k dispozici mu byli pracovníci na méně kvalifikovanou práci, nad
kterými
by měl metodický a odborný dozor. Tehdy panoval podstav na odboru
životního prostředí, takže jsme navrhli pozici pracovníka s min. SŠ
vzděláním, jehož hlavní náplní mělo být vypracování dlouhodobého plánu
zeleně – tzv. pasportu zeleně (kategorizace ploch zeleně vč. výměr a
inventarizační tabulky dřevin) a ten by se po schválení volenými orgány
města poté uplatňoval v praxi. Tento plán měl obsahovat (a) standardní
úroveň údržby vegetačních prvků a jejich četnost opakování, (b)
kategorie vegetačních prvků a zastoupení pracovních úkonů sjednocené s
údaji z pasportu zeleně, (c) seznam základních ploch zeleně z pasportu a
jejich rozdělení podle intenzitních tříd, vyhledávání, zpracování a
čerpání dotačních titulů na výše uvedené činnosti. To vše vycházelo z
předpokladu slušně placené pozice městského zahradníka a rozdělení
městské zeleně v pasportu zeleně s rozsahem údržby. Stupeň vydatnosti
údržby by se vyjadřoval intenzitními třídami, které by základním plochám
byly určeny podle významu a důležitosti ve městě. V extravilánu obce
mělo jít o soupis alejí v krajině podél cest a cyklostezek, soupis lesů,
doprovodné zeleně komunikací, popis rozptýlené krajinné zeleně s
rekreační funkcí a přehled interakčních prvků ÚSES. Bohužel nic takového
ve městě dosud nemáme a město utrácí dál za externí studie od firem bez
vztahu k městu. Přitom stačí navázat na místní tradici městských
zahradníků a okrašlovacího spolku.
Petr Petřík
Fatva se blíží!!!???
I přes riziko, že na nás bude vydána fatva, musíme reagovat.
Každopádně blahopřejeme čelákovické ODS ke zdařilé prezentaci MO ODS! Doplňuje ji nový podporovatel, který má svým vystupováním blízko k současnému vedení města aneb vrána k vráně sedá.
Upozorňujeme, že toto není stanovisko našeho zastupitele RNDr. Petra Petříka, Ph.D., ale celé koalice SPOLEČNĚ PRO ČELÁKOVICE!

Květnaté louky a bezúdržbové záhony ve městě – ano či ne?
V minulých číslech městského zpravodaje jsme si mohli přečíst články zabývající se poměrně módní vlnou vysévání květnatých luk a zakládání trvalkových záhonů tzv. bezúdržbové zeleně. Ilustrační obrázky sice nedávaly příliš naději, že by se experimenty vydařily, ale přesto bych chtěl upozornit na určitá rizika spojená s bezhlavým následováním této praxe. Především naše město má ještě poměrně dost travnatých ploch (zejména v Jiřině a Sedlčánkách), které díky pravidelné seči a trvalému bezorebnému hospodaření bez hnojení přečkaly v druhově bohatých porostech a dnes představují hlavní útočiště opylovačů a biodiverzity. Rostou tam ještě kopretiny, zvonky, chrastavce, jetele a vikve, dokonce i mateřídouška a šalvěj se tu a tam objeví. Takové pestré louky jsou pak pod Volmanovou vilou už na toušeňské straně nebo v evropsky významné lokalitě a přírodní rezervaci Káraný-Hrbáčkovy tůně. Město by proto mělo tyto plochy střežit jako rodinné stříbro a nebudovat zde umělé plochy nebo zbytečné cesty (park u bývalého hřbitova). Když ještě fungovala komise pro životní prostředí, tak nejcennější takové plochy vytipovala. Na těchto plochách bychom se vysévání druhově nepůvodních směsí tzv. květnatých luk měli vystříhat. Hrozí totiž, že s nimi rozšíříme invazní druhy nebo z nich mohou vzejít na oko původní druhy a zkřížit se s původními druhy v blízkém okolí. To se týká také některých druhů z bezúdržbových záhonů. Se studenty jsme narazili na jeden takový, kde se do okolí šířily některé nepůvodní druhy včetně vyseté divizny brunátné, která má v nedaleké přírodní rezervaci své původní stanoviště. Studenti si jsou možných rizik vědomi a bylo by dobré, pokud by je vnímali i ti, kteří o našem veřejném prostranství rozhodují. Takže odpověď zní, ano, ale s rozmyslem!
Petr Petřík
Odpověď na otázku do Zastupitelské arény
Město má neobsazenou funkci interního auditora. Je tato pozice dle vašeho pohledu pro město nezbytná?
Dle zákona o finanční kontrole mohou obce nahradit interní audit jinými dostatečnými opatřeními. Musejí však průběžně hodnotit jejich účinnost a zvážit zavedení interního auditu. Pokud se ukáže, že opatření nejsou dostatečná, jsou povinny útvar interního auditu bez odkladu zřídit. Současné radě města Čelákovice byly předloženy zprávy o činnosti interního auditu za roky 2021 a 2022 a plány na roky 2023 a 2024. Od tajemníka městského úřadu jsem si vyžádal veškeré zprávy o interních auditech za roky 2021 a později, ale v šibeničním termínu 10 dní, který na vypracování otázky mám, jsem je neobdržel. V letech 2024 a 2025 rada města ve věci interního auditu nejednala. Dochází tak k porušení zákona a k nehospodárnému nakládání s veřejnými prostředky – často je například oslovován při přípravě projektů jen jeden dodavatel, bez kontroly kvality výsledků, jak jsem shrnul v minulé odpovědi k (ne)činnosti kontrolního a finančního výboru. Tyto problémy by mohl pomoci řešit i interní auditor, ale vedení města by muselo mít o nápravu těchto nedostatků zájem, jinak žádný interní auditor, který je podřízen vedení města, nic nezmůže. Pro moderní město s transparentním hospodařením je ve vlastním zájmu pozici interního auditora zřídit.
Petr Petřík
Vedení města pohrdá odborníky ve věci provozování VHI
Pan starosta Pátek svolal na 15.4. 2025 pracovní jednání zastupitelstva ve věci provozování vodohospodářské infrastruktury (VHI). V pozvánce zastupitelům ohledně svolání předmětné schůzky napsal, že se jedná o "velmi odbornou záležitost", proto jsme navrhli, aby na jednání byl přizván i náměstek ministra zemědělství Ing. Radek Lanč, který se problematice VHI dlouhodobě věnuje a s účastí na předmětné pracovní schůzce souhlasil.
Od pana starosty Pátka jsme však k našemu údivu, obdrželi zamítavou reakci: "Děkuji za podnět, účast pana náměstka není nutná, protože se jedná o ryze samosprávné rozhodnutí bez přesahu hranic města. Prosím, vyřiďte pozdrav panu náměstkovi a pevně věřím, že jeho vzácný čas patří důležitějším tématům v zájmu celé České republiky a její budoucnosti."
Je to až k nevíře, že vedení města takto pohrdá odborníky, kteří by mohli našim zastupitelům v této záležitosti fundovaně a zdarma poradit. V tuto chvíli můžeme tudíž jen doufat, že se za tímto tajuplným postupem pana starosty neschovávají něčí jiné zájmy.
Za volební subjekt SPOLEČNĚ PRO ČELÁKOVICE preferujeme variantu 1b) samoprovozování VHI, nicméně za předpokladu zajištění dostatečného množství schopného personálu.
Společná varianta s firmou Veolia je za nás schůdná pouze za předpokladu, že městu zůstane jasná majorita v rozhodování.
Je velká škoda, že není město schopné akceptovat odborníky, kteří se touto problematikou dlouhodobě zabývají.
Tady je asi něco opravdu špatně…!
SPOLEČNĚ PRO ČELÁKOVICE hlásí změnu na zastupitelském postu!
Novým zastupitelem je RNDr. Petr Petřík, Ph.D.
Ke dni 11. 3. 2025 rezignovala PhDr. Zdeňka Tichá na funkci členky Zastupitelstva města Čelákovic za naše uskupení. Děkujeme jí za vše, co vykonala. Novým zastupitelem se tak stal RNDr. Petr Petřík, Ph.D. Petr bude prosazovat větší zapojení občanů do rozhodování obce se zaměřením na otázky životního prostředí, viz např. jeho reakce na řešení klimatických změn. Dr. Petřík je vědeckým pracovníkem Akademie věd ČR a vysokoškolským pedagogem. V Čelákovicích obnovil v roce 2013 Okrašlovací spolek čelákovický, který mj. pečuje o více než 100 vysazených stromů, vydává publikace, pořádá exkurze a přednášky. Byl v letech 2010-2014 zastupitelem našeho města, kdy také předsedal komisi pro životní prostředí Rady města.
